Heb jij al een e-maillijst? Want je weet toch: The money is in the list! Nu klopt deze uitspraak ook, alleen moet je dan wel die e-maillijst hebben en hier goed mee om weten te gaan. Het gaat namelijk om de betrokkenheid die jij met jouw lijst aangaat. Maar we beginnen bij het begin, want zonder e-mailmarketingsysteem en e-mailadressen, heb je ook geen lijst. Dus hoe bouw je nu makkelijk en snel aan je e-maillijst? In dit artikel geef ik je daarom graag 3 handige e-mailmarketing tips om te starten!

1. Kies een passend e-mailsysteem

E-mailmarketingsystemen, ze zijn er in alle soorten en maten. De grootste verschillen zitten met name in de prijzen en functionaliteiten. Veel ondernemers die beginnen met e-mailmarketing kiezen voor MailChimp, omdat je dan bij een kleine database geen kosten hebt. Over de gebruiksvriendelijke interface zal ieder zo zijn eigen mening hebben. Daarnaast heb je nog vele andere mailsystemen zoals; Autorespond, Aweber, MailerLite en nog vele andere.

Persoonlijk ben ik groot fan van ActiveCampaign. Dit is wel een betaald e-mailsysteem, maar ik vind dat deze investering zich dubbel en dwars terugbetaalt. ActiveCampaign is, zeker wanneer je visueel bent ingesteld, zeer gebruiksvriendelijk. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is ActiveCampaign ook mogelijk in het Nederlands.

2. Bouw een lijst op

Laten we wel wezen, zonder e-mailadressen kun je geen e-mails versturen. Het is dus belangrijk om al vanaf het begin te gaan bouwen aan een e-maillijst. Het eenvoudigst doe je dit door gebruik te maken van een weggever (leadmagnet). Een weggever is een gratis aanbod in ruil voor het e-mailadres van de bezoeker.

Wat belangrijk is bij het inzetten van een weggever is dat je waarde biedt. Hiervoor is het belangrijk om te weten naar welke informatie jouw doelgroep zoekt. Wat is het grootste probleem of de grootste uitdaging van jouw ideale klant? Door het antwoord op deze vragen weet je aan welke informatie behoefte is en daar kun je dan een weggever op baseren.

Verschillende soorten

Er zijn verschillende soorten weggevers die je in zou kunnen zetten om e-mailadressen te verzamelen. Maak gebruik van datgene wat het beste bij jouw en jouw dienst (product) past.

  • E-book
  • Video cursus
  • Challenge
  • Webinar
  • Checklist
  • Podcast
  • Gratis proefles
  • De eerste hoofdstukken van je boek
  • Zelftest/ Quiz (met uitslagscore)

Welke vorm je ook kiest voor jouw weggever, je moet niet vergeten om hem regelmatig onder de aandacht te brengen bij je doelgroep! Als zij niet van het bestaan van jouw weggever af weten, zal jouw mailinglist ook niet kunnen groeien…

3. Statistieken

Vaak kun je via het e-mailmarketingprogramma al verschillende cijfers via een rapport verkrijgen. Stel je voor, je verstuurt een nieuwsbrief. In de statistieken kun je terugvinden hoeveel mensen de nieuwsbrief daadwerkelijk hebben ontvangen, hoeveel procent de nieuwsbrief heeft geopend en op welke links ze hebben geklikt. Ook de eventuele uitschrijvingen vind je hier terug.

Door deze cijfers inzichtelijk te maken weet jij of je een succesvolle nieuwsbrief hebt verstuurd. Blijft het aantal geopende e-mails te laag? Dan zou je kunnen overwegen om je onderwerpregel aan te passen. Neemt het aantal mensen wat doorklikt af? Dan zou je opnieuw na kunnen denken over de inhoud van de nieuwsbrief.

Door het bekijken en bijhouden van je statistieken kun je dus zien hoe je nieuwsbrief heeft gescoord en waar je je op moet focussen.

Het opbouwen van een e-maillijst is dan ook enorm waardevol voor je bedrijf. Want wanneer je eenmaal e-mailadressen hebt verzameld, kun je via dit kanaal klanten gaan aantrekken, overtuigen en aan je binden!

 

Meer lezen?

Je moet kiezen om gekozen te worden

“Doe jij alles voor iedereen, dan doe je niets.” Deze zin moest ik vorig jaar even op me in laten werken. Het deed echt iets met me. Een gevoel van herkenning, weerstand, onbegrip, opluchting. Complete verwarring. Waarom raakte het me zo? Omdat benoemd...

Lees meer

Follow-up | Hoe een funnel je omzet kan vergroten

Het zal waarschijnlijk geen nieuws voor je zijn wanneer ik je vertel dat kennis weggeven een geweldige manier van marketing is. Wanneer je dit doet in de vorm van een gratis weggever dan is dit ook nog eens de ideale manier om je mailinglijst uit te breiden. In mijn...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This