“Doe jij alles voor iedereen, dan doe je niets.”

Deze zin moest ik vorig jaar even op me in laten werken. Het deed echt iets met me. Een gevoel van herkenning, weerstand, onbegrip, opluchting. Complete verwarring. Waarom raakte het me zo? Omdat benoemd werd waar ik zo mee worstelde.

Toen ik startte met mijn bedrijf dacht ik dat je als VA alles moest kunnen. Ik wilde mijn klant volledig ontzorgen. Ik richtte mij dus volledig op de behoefte van mijn klanten. Dat maakte dat ik heel vaak op internet zat te struinen naar informatie, het ene na het andere webinar volgde en meerdere cursussen aanschafte. Van deze periode heb ik enorm veel geleerd.

Mijn grootste les: ik trok door ‘alles te kunnen’ geen klanten aan

Mijn ambitie is om tijd terug te geven aan ondernemers waardoor zij weer ruimte krijgen om te doen  waar ze blij van worden. Maar door alle tijd die ik moest steken in het bijspijkeren van mijn kennis, had ik hier veel minder tijd voor dan ik had gehoopt. Daarnaast bleek het heel verwarrend te zijn dat ik een alleskunner was. Zo kreeg ik steeds de vraag ‘wat is nou eigenlijk je expertise?’. Best frustrerend, want ik werkte zó hard om mijn klanten te helpen.

Je moet kiezen om gekozen te worden

Begin dit jaar was het de hoogste tijd. Ik moest keuzes gaan maken. Ik wilde keuzes gaan maken. Ik ging kijken waar ik het meeste plezier uit haalde en begon de opdrachten te herkennen waar ik de meeste energie van kreeg. Kiezen, ik vond het doodeng en ontzettend moeilijk, maar voor ik het wist was het glashelder.

Er is één ding waar ik altijd..

  • van op het puntje van mijn stoel zit;
  • de tijd bij vergeet;
  • blij van word;
  • zeker over ben;
  • van ga stralen.

ActiveCampaign

Mijn passie ligt bij ActiveCampaign. Ik wil mijn klanten helpen op het gebied van e-mailmarketing

Ik zend nu een duidelijke boodschap en spreek echt mijn ideale klant aan. Hiermee is ook mijn marketingstrategie een stuk duidelijker. Het geeft me ook zoveel rust! En weet je wat het mooiste is? Doordat ik een keuze heb gemaakt, weten ondernemers waarvoor ze mij kunnen inschakelen. Waar ik eerst zelf heel actief op zoek moest naar klanten word ik nu gevonden. Hoe mooi is dat?

En natuurlijk.. Ik blijf leergierig en nieuwsgierig. Ik struin nog steeds geregeld op internet, volg webinars en ik investeer in een betaalde opleidingen. Maar wel met een duidelijke focus.  

Wat gebeurt er met jou nu je mijn verhaal leest? Voel je herkenning, weerstand, onbegrip, opluchting? Zorg het net als bij mij vorig jaar voor complete verwarring?  

Vind net als ik jouw niche

Sinds ik mijn niche heb gevonden trek ik de klanten aan die ik wil. Door het bepalen van een niche creëer je duidelijkheid. Mensen weten wat jouw expertise is en waarvoor ze bij jou kunnen aankloppen. Het is het punt waar jouw passie en talenten samenkomen met de behoeften van jouw doelgroep, jouw ideale klant.

Denk je nu, ja Clasina, het is tijd. Ik moet en wil hier echt mee aan de slag? Een goede eerste stap is het beantwoorden van onderstaande vragen.

  • Voor welk(e) dienst of product loop jij het warmst?
  • Met welk(e) dienst of product help jij je doelgroep het meest?
  • Waarmee kun jij je onderscheiden?
  • Welk probleem kun je oplossen?
  • Welk doel heeft jouw doelgroep?

Jij schakelt toch zelf ook het liefst een expert in?

PS: Onthoud 1 ding. Als je nu een keuze maakt dan is dat echt niet voor de rest van je leven. Gaandeweg kun je gaan uitbreiden of juist weer andere keuzes maken. Neem het serieus, maar maak het niet te groot.

 

Meer lezen?

Follow-up | Hoe een funnel je omzet kan vergroten

Het zal waarschijnlijk geen nieuws voor je zijn wanneer ik je vertel dat kennis weggeven een geweldige manier van marketing is. Wanneer je dit doet in de vorm van een gratis weggever dan is dit ook nog eens de ideale manier om je mailinglijst uit te breiden. In mijn...

Lees meer

Mijn reis als ondernemer

In 2016 rondde ik de opleiding “Binnen 10 weken een lopende VP bedrijf”  af en waren de eerste stappen gemaakt voor mijn onderneming Time4More. Ik stond te popelen om aan de slag te gaan! Door mijn werk als Verkoop en Service Adviseur Bedrijven bij de Rabobank wist ik...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This