Het zal waarschijnlijk geen nieuws voor je zijn wanneer ik je vertel dat kennis weggeven een geweldige manier van marketing is. Wanneer je dit doet in de vorm van een gratis weggever dan is dit ook nog eens de ideale manier om je mailinglijst uit te breiden. In mijn eerdere blog
3 tips om te starten met e-mailmarketing gaf ik al aan welke soorten weggevers er zijn. In dit blog leg ik je uit hoe en waarom je een funnel inzet.

Probleem oplossen

In je weggever geef je bijvoorbeeld 3 of 5 goede tips die een stukje van het probleem van jouw ideale klant oplost. Je weggever is dus een kennismaking die de basis legt voor vertrouwen. Heb je meer dan 3 of 5 tips? Super, die kun je perfect gebruiken voor een automatische mailserie die je stuurt nadat ze je weggever hebben aangevraagd.

Funnel 

Door het inzetten van een automatische mailserie, oftewel funnel, kun je beginnen met het opbouwen van een band. Knal dus niet gelijk na het versturen van je weggever een vervolg-mail uit waarin je jouw dienst of product gaat promoten. Dat is een gemiste kans!

Laat je potentiële klant eerst kennis met je maken en bouw vertrouwen op. Dit doe je door nogmaals waarde weg te geven. Hou in gedachten dat mensen gemiddeld genomen 7 interacties nodig hebben om tot aankoop over te gaan.

Storytelling 

Om aan 7 interacties te komen neem je je klant mee op klantreis. Wat hier goed bij werkt is storytelling. Door het delen van je persoonlijke verhaal creëer je betrokkenheid en herkenning. Hierdoor zullen mensen je beter leren kennen.

Vervolgens geef je aan waarom je begaan bent met het belangrijkste probleem van jouw ideale klant. Waarom zou jij dat probleem willen oplossen? Heb je bijvoorbeeld het probleem zelf ervaren? Schets dan die situatie. Vertel hoe je met het probleem bent omgegaan en wat het jou heeft opgeleverd toen die pijn was weggenomen.

In een andere mail kun je weer vertellen hoe jij, of één van jouw klanten, het geleerde in de praktijk bracht.

Expertise 

Door (veel) waarde weg te geven laat je zien dat jij de expert op jouw gebied bent. Zie het echt alsof je een cadeautje weggeeft met een gouden strik eromheen. Hou er dus ook zeker rekening mee dat je goede content levert. Laat desnoods je content checken door een tekstschrijver. Het is immers zonde als er mensen afhaken op slecht geschreven content.

Ga ook de interactie aan met je doelgroep. Stel ze in je mailtjes vragen zoals: Wat is jouw grootste uitdaging op dit moment? Of op gebied x?

Uiteindelijk komt dan toch het moment dat je ook je diensten en producten gaat vermelden. Want als potentiële klanten je diensten en/of producten niet leren kennen, kunnen ze ook niks van je kopen. En je wil natuurlijk wel dat al je werk je ook iets gaat opleveren. Je bent per slot van rekening ondernemer.

Natuurlijk kun je de follow-up mails nog verder gaan uitbreiden, maar bedenk ook dan dat het niet meteen helemaal perfect hoeft te zijn. Begin gewoon en stuur van daaruit steeds bij.

Maak jij al gebruik van follow-up mails? Zo ja, wat is jouw grootste struggle?

 

Meer lezen?

Kan het niet anders?

Kan het niet anders?

Opzij, opzij, opzij. We moeten rennen, springen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Een andere keer misschien. (Herman van Veen) Hoeveel tijd werk jij aan je business? Hoeveel ballen houd jij in de lucht? Voel je je schuldig als je even een moment voor jezelf...

Lees meer
Campagne vs Automation

Campagne vs Automation

In ActiveCampaign kan je gebruik maken van een campagne of van een automation, maar wat is nu het verschil en wanneer je gebruik je wat?

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This