“Ik wil graag een campagne maken waarbij dit mailtje eerst gestuurd wordt en dan na 2 dagen dit mailtje. En kijk, dan kan ik daarna aan de groep geïnteresseerden dit aanbod doen.” Een klant kijkt me trots aan. Ze heeft duidelijk goed nagedacht over hoe ze e-mailmarketing wil inzetten. En natuurlijk begrijp ik wat ze bedoelt. De meeste klanten waar ik mee werk halen de optie ‘campagne’ en ‘automation’ door elkaar. Wat ik haar uitlegde, deel ik ook met jou in deze blog.

Campagne = eenmalige mailing

Als je een campagne aanmaakt in Active Campaign, is dat bedoeld voor een eenmalige mailing. Je gebruikt deze optie bijvoorbeeld als je een nieuwe blog / volg wilt delen met je mailinglijst. Of als je een periodieke nieuwsbrief wilt versturen of als je een (tijdelijke) actie hebt voor een van je diensten. Wil je dat die actie alleen naar een bepaald gedeelte van je maillijst verstuurd wordt? Dan kun je segmeteren. Het belangrijkste blijft bij e-mailmarketing: zorg dat je de mail op het juiste moment met de juiste boodschap en naar de juiste persoon stuurt.

Automation = e-mail reis

En dan de optie Automations, wat kun je daarmee? Verrassing: je kunt ermee automatiseren. Je kunt een serie e-mails die je maakt automatisch laten verzenden. Dit is the next step in e-mailmarketing én een heel fijne. Het zorgt er namelijk voor dat je minder tijd kwijt bent aan het verzenden van e-mails én de kans op fouten wordt mega verkleind.

Denk je nu: een de wattes, Clasina? Dan leg ik je hieronder met een simpel voorbeeld uit wat je met een automatisering kan doen.

  1. Je stuurt een e-mail naar je algemene lijst met een gratis weggever.
  2. De mensen die je gratis weggever hebben gedownload, wil je graag een low end product aanbieden.
  3. De mensen die je eerste e-mail niet hebben geopend, wil je dezelfde e-mails nogmaals sturen.
  4. De mensen die je low end product hebben gekocht, wil je laten weten dat je binnenkort een webinar geeft, die hen echt op het lijf geschreven staat.
  5. De mensen die zich aan hebben gemeld voor je webinar, wil je achteraf het aanbod dat je gedaan hebt nog even ‘op papier’ delen.

En precies dit kan volledig geautomatiseerd.

Hoe gaaf is dit?

En als het zo makkelijk gaat, kun je waarschijnlijk nog wel meer e-mails bedenken die je aan dit rijtje zou toe willen voegen.

Ben je een diehard? Je kan nog verder gaan. Je kunt bijvoorbeeld contacten verplaatsen naar een andere lijst en je kunt ze een label geven zodat ze op basis daarvan een bepaalde mail ontvangen. Je kunt zelfs op basis van gedrag een mail sturen, bijvoorbeeld naar contacten die inactief zijn.

Route in beeld? Starten maar!

Om een automation werkend te maken, maak je gebruik van ‘een trigger’. Als de automation het signaal krijgt dat sprake is van de trigger, wordt de eerste actie in de automation in gang gezet. Een trigger kan zijn dat iemand op een bepaalde lijst terecht komt, een formulier invult, een bepaalde websitepagina heeft bezocht, een bepaalde mail heeft geopend of op een link heeft geklikt in de mail. De keuze is reuze!

Je kan de route van te voren helemaal uitstippelen. Change of plans? Dan kun je de automation gaandeweg verder uitbreiden. Ik doe dat bijvoorbeeld met de automatisering van mijn gratis videoserie. Als ik een blog heb geschreven die interessant is voor die doelgroep, voeg ik die toe aan die automatisering.  

Long story short

Met een automatisering kan jij zelf bepalen wanneer wat mag gebeuren. Zo ondersteun jij de klantreis en maak jij van een potentiële klant een klant.

Een automatisering inzetten kost tijd en helaas niet alleen in het begin. Je moet blijven bijsturen en aanpassen, maar door te beginnen weet je waar je moet bijsturen en aanpassen om het zo voor je te laten werken. En hey, wat is het alternatief? Handmatig versturen is gewoon geen optie als je zoveel mogelijk ideale klanten wilt bereiken.

Maak jij al gebruik van een automatisering?

 

Meer lezen?

Kan het niet anders?

Kan het niet anders?

Opzij, opzij, opzij. We moeten rennen, springen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Een andere keer misschien. (Herman van Veen) Hoeveel tijd werk jij aan je business? Hoeveel ballen houd jij in de lucht? Voel je je schuldig als je even een moment voor jezelf...

Lees meer
Het gif van de vergelijking

Het gif van de vergelijking

Vergelijken is killing. Je word er onzeker van en laat je misschien afleiden van je eigen pad. Je gaat dan dingen doen die helemaal niet bij jou passen.
Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This