“Ik heb geen weggever, maar een weggooier!”

Eerlijk is eerlijk: ik moest ontzettend hard lachen. Maar eigenlijk is het helemaal niet grappig.

Veel ondernemers worstelen met het maken van een goede weggever. Aan de hand van ‘de vijf grootste beren’ laat ik zien hoe jij een waardevolle weggever kunt delen met jouw ideale klant. Vandaag nog! Dus hupsakee: aan de slag!

1. “Ik weet niet goed wat een weggever is.”

Opt-in
Lead Magnet
Freebie

Je ziet de termen vaak voorbij komen op internet, maar wat ze betekenen? Je hebt geen idee. Het klinkt ingewikkeld. Heel marketing-achtig en technisch. Daar moet je vast voor geleerd hebben.

Welnee! Er zijn verschillende termen, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Het doel is om e-mailadressen te verzamelen van jouw ideale klanten zodat je een relatie kunt opbouwen. Ook wel de ‘know-like-trust-factor’ genoemd. Mensen zijn bereid om hun e-mailadres aan je toe te vertrouwen als zij iets waardevols terug krijgen: een gratis weggever!

Een gratis weggever kun je zien als een eerste kennismaking waarin je jouw ideale klanten een stukje op weg helpt. Je maakt je ze nieuwsgierig naar jou, omdat jij weleens degene zou kunnen zijn die het probleem waar ze mee zitten kan oplossen.

Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Kijk dan naar mijn eerdere blog waarin ik verschillende soorten weggevers benoem: tips e-mailmarketing.

2. “Ik ben onzeker. Ik weet niet hoe ik een waardevolle weggever maak.”

Tuurlijk weet je dat wel! Je hebt alleen last van de beruchte blinde vlek. Bijna alle ondernemers hebben daar last van. Jouw kennis en know how zijn voor jou zo vanzelfsprekend, dat je ze niet eens goed kunt benoemen.

Ik help je op weg met onderstaande vragen. Wedden dat er onderwerpen genoeg uit je pen stromen als je er even voor gaat zitten?

  1. Wie is je klant?
  2. Waar worstelt jouw klant mee?
  3. Waar heeft jouw klant baat bij?
  4. Wat kun jij aanbieden om de worsteling te verlichten?
  5. Wat is een mooie 1e stap? Waar kan jouw ideale klant vandaag nog mee aan de slag?
  6. Hoe neemt jouw ideale klant informatie het liefste tot zich? Lezen, luisteren of kijken? Houd hier rekening mee bij het kiezen van je format.

Stap twee is finetunen. Kijk kritisch naar wat je heb opgeschreven en kies alleen de dingen die dezelfde pijn pakken als in je betaalde aanbod.

3. “Ik ben bang dat ik te veel gratis weggeef.”

Wees niet te bang om te veel weg te geven. Wat jij weggeeft gaat vooral om WAT en voor de HOE hebben mensen jou dan nog steeds heel hard nodig.

Een weggever hoeft niet te bestaan uit 20 kantjes. Juist niet. Mensen kennen je nog niet en hebben weinig tijd. Het enige dat belangrijk is, is dat jouw weggever waarde bevat waarmee jouw ideale klant meteen aan de slag kan. Dit zorgt dat ze jou als expert gaan zien en je maakt ze klaar voor de volgende stap in je funnel (die know-like-trust, weet je nog?).

4. “Ideeën genoeg, maar vormgeving is niet mijn ding.”

Je hebt bijna geen tijd om de interesse te wekken met je waardevolle weggever. Voor je het weet, scrollt jouw ideale klant weer verder op de tijdlijn van een social media kanaal. Zorg er dus voor dat:

  1. je een pakkende titel hebt die nieuwsgierig maakt;
  2. een ‘klik’ onweerstaanbaar is door het visueel aantrekkelijk te maken.

De titel. Belangrijk, maar begin hier niet mee. Pas als je de volledige inhoud hebt kun je hier een passende titel bij bedenken. Zorg ervoor dat de titel nieuwsgierig maakt. Dat kan bijvoorbeeld met een vraag, een verrassende/pittige stelling of een belofte. Het draait allemaal om één ding: verleiden. 

En dat doe je ook met de opmaak. Zorg voor de look and feel die past bij jou én die je wilt overbrengen. Canva is een gratis programma (met upgrade mogelijkheden) waar je helemaal los kunt gaan. Ben je niet zo creatief? Er zijn ontzettend veel sjablonen waar je gebruik van kunt maken.

Maak het helemaal onweerstaanbaar door een mock-up te maken van je weggever. Dat is een cover / 3D-afbeelding die ervoor zorgt dat je de gratis weggever bijna kunt pakken. En daar word je hebberig van. 😊 Dit kan in Canva of met Myecovermaker  en Adazing. Uitbesteden kan ook, hè?  

5. “Wat een gedoe, dat handmatig versturen. Laat maar!”

Handmatig versturen? Oh nee, arme jij! Dat is inderdaad veel gedoe en kost veel te veel waardevolle tijd. En.. het is ook nog eens foutgevoellig. Want als je iedere keer handmatig een bericht moet maken, is de kans groot dat dit niet altijd foutloos gaat.

Investeer je tijd eenmalig in het maken van een aanmeldformulier en koppel die aan je e-maillijst. Er zijn meerdere e-mail marketing systemen. Het zal je niet verbazen dat ik ActiveCampaign aanraad. 😉

Reserveer tijd in je agenda.
Ga brainstormen.
Maak het jezelf niet te moeilijk.

Misschien heb je al een weggever in handen zonder dat je het weet. Een goed gelezen blog kan al een weggever zijn.

Heb je al een weggever en wil je die delen? Je bent meer dan welkom om die hieronder te delen. Vergeet de link naar je weggever er niet bij te zetten. 😊

 

Meer lezen?

Kan het niet anders?

Opzij, opzij, opzij. We moeten rennen, springen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Een andere keer misschien. (Herman van Veen) Hoeveel tijd werk jij aan je business? Hoeveel ballen houd jij in de lucht? Voel je je schuldig als je even een moment voor jezelf...

Lees meer

Campagne vs Automation

In ActiveCampaign kan je gebruik maken van een campagne of van een automation, maar wat is nu het verschil en wanneer je gebruik je wat?

Lees meer

Het gif van de vergelijking

Vergelijken is killing. Je word er onzeker van en laat je misschien afleiden van je eigen pad. Je gaat dan dingen doen die helemaal niet bij jou passen.

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This